Tv-serier

Söndag igen, tråkigaste dagen på veckan, och vad passar då om inte lite tv-serier i höstrusket? De flesta som har en tv kollar sjävklart på, och kanske till och med följer, ett antal serier. Annars kan man "låna" serier på internet och kolla på datorn om man vill. Tänkte nu skriva lite om några serier som jag är väldigt förtjust i.

Entourage:
Skapare: Mark Wahlberg, HBO
Skådespelare: Adrian Grenier, Jeremy Piven, Kevin Dillon, Jerry Ferrara, Kevin Connolly med flera.

Entourage handlar om skådespelaren Vincent Chase och hans brorsa Johnny Drama, samt deras barndomsvänner Turtle och E. Man får följa deras liv i Hollywood där det mesta handlar om fester, sex, intriger och munhuggning mellan olika agenter och filmbolag. Serien har nominerats till flertalet priser och ligger på otroligt höga 9.2 i betyg på IMDB.

Jag såg ett pilotavsnitt av Entourage när jag var 15 år gammal och blev fast direkt, samma år fick jag första säsongen i födelsedagspresent och kollade igenom bägge skivorna på samma dag. Nu är de inne på sjätte säsongen i Sverige, och den sjunde i USA. Det jag gillar mest med serien är hur välskriven och rolig den är. Det eviga gnabbandet mellan Turtle och Drama, Ari's okonventionella metoder som agent när han försöker skaffa jobb åt Vince, E's ständiga kamp med det andra könet. Seriens skapare, den kände skådespelaren Mark Wahlberg har sagt att den bygger på hur hans liv såg ut när han först kom till LA för att bli skådespelare, så på ett sätt kan man se serien som en biografi.

Mitt betyg: 10/10. Har fortfarande inte sett ett avsnitt som jag tyckt varit tråkigt eller dåligt på något sett, därav en solklar 10:a.


Californication:
Skapare: Tom Kapinos
Skådespelare: David Duchovny, Natascha MacElhone, Madeleine Martin, Evan Handler med flera.

Californication handlar om författaren Hank Moody och hans komplicerade tillvaro. Han har lämnat sin kära hemstad New York och flyttat till Los Angeles med sin själsfrände och deras dotter. Men livet i änglarna stad är inte som han tänkt sig, Karen har lämnat honom och är i ett nytt förhållande, hans dotter Becca är i tonåren och beter sig enligt Hank som ett pubertalt monster. Han kan inte skriva, hans agent smiskar sekreteraren och hans enda ljus i mörkret är kärleken till det kvinnliga skötet. Betyget på IMDB är 8.7/10, vilket är väldigt bra.

Min fd klasskamrat, David, tipsade mig om Californication när vi gick i tvåan på gymnasiet, jag "lånade" några avsnitt på internet och blev fast direkt. Kan nog vara en av de roligaste serierna någonsin, tack vare att den är så välskriven och komplex, det är inte den vanliga humorn från sitcoms som Scrubs och HIMYM, utan det är en mer intelligent humor. David Duchovny är alldeles strålande som Hank Moody. Om ni bestämmer er för att se Californication och tycker att säsong ett inte är så bra, vänta till säsong två och tre då, de är verkligen höjdpunkten på serien. Extra plus till er killar som läser är att det är mycket nudity i serien, minst tre nakna kvinnor per avsnitt. Mitt betyg på serien är 9/10.


Criminal Minds:
Skapare: Jeff Davis
Skådespelare: Shemar Moore, Thomas Gibson, Matthew Gray Gubler, A.J Cook med flera.

Criminal Minds är en serie som handlar om FBI's BAU-team. BAU står för Behavior Analysis Unit, dvs de som sköter alla seriemord och sånt eftersom de har en talang för att tänka som förövare, och alla är de mästare i kroppsspråk och beteendevetenskap. I första och andra säsongen är ledaren för teamet Jason Gideon, en erfaren agent som efter ett svårt fall tagit time-out ett tag men nu är tillbaka i tjänst. Han ersätts senare av David Rossi i säsong tre. Medlemmar i gruppen är Derek Morgan, Dr Spencer Reid, Aaron Hotchner, JJ, Garcia och Emily Prentiss.

Sjukt bra kriminalserie, en av de bästa i min mening, kanske för att den är lite mer intellektuell och djupgående än andra. I början och slutet av varje avsnitt är det ett citat från en känd person med. Dr Spencer Reid kan allt, Derek Morgan är där som macho muskler, JJ är riktigt snygg, Garcia är en fd hacker, Gideon är skön, Rossi är hyfsad, Hotchner är strikt, Emily är fjollig. Bra blandning av karaktärer, underhållande gnabb mellan medlemmarna i gruppen, spännande upplösningar. Riktigt, riktigt bra. IMDB betyg är 8.3/10, högt för att vara en kriminalserie. Mitt betyg är 9/10. Ska snart skaffa alla säsonger och då kommer jag sitta fast i flera dygn.


Robin kommer skriva ett inlägg om lite musiktjänster nån dag snart, själv kommer jag fortsätta skriva lite om spel, film och tv-serier, ska försöka trixa med lite andra saker kommande vecka också. Det känns som att det flyter på rätt bra med den här bloggen just nu, hoppas att ni läsare uppskattar det vi skriver om. Lämna gärna en kommentar då och då, och lägg till oss i favoriter.

/Bumbi.


Kommentarer
Postat av: david

keep up the good work, grabbar. härligt!

2009-11-22 @ 21:36:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0