Blandat

Som jag skrev i det föregående inlägget ska jag nu skriva lite om spelet Fallout 3, tv-serien Orka! Orka! och kanske till och med någon ny film jag sett.

Fallout 3:
Utröstat till 2008s bästa spel, har oerhört höga 94% i betyg på xbox360achievements.org. Har länge velat testa det här spelet men inte riktigt vågat köpa det ifall det inte skulle falla mig i smaken. Då kommer en god vän in och säger att han lånat det av en annan god vän, och ja, till slut hamnade det hemma hos mig i mitt xbox. För er som ännu inte spelat det men vill göra så, en liten varning för en och en annan spoiler här.

Handling: Du skapar din egen karaktär, med hjälp av olika färdigheter och attribut gör du dig antingen till en mästare på tal och övertalning, eller så kan du bli en mästare på att bryta dig in i låsta saker och sneaka dig runt dina fiender. Spelet går ut på att du ska ge dig ut på jakt efter din far som flytt från Vault 101 (stället där du föds och antas ska dö), detta tar dig ut på en resa i ett sönderbombat D.C där det som inte är i ruiner nu är tillhåll för så kallade Raiders, eller kanske till och med Super Mutants. Du stöter på olika människor hela tiden som behöver din hjälp med så kallade quests. Att genomföra dessa quests, tillsammans med att döda olika varelser och utföra vissa inbrott och datahackningar ger dig exp, och när du har tillräckligt med exp för att gå upp i level så får du 20 nya poäng att sätta till dina attribut. Under ett uppdrag vill det sig så illa att din far dör, och du är då själv i världen. Du ska då resa till olika ställen, klara flera quests och till slut ska du finna sanningen om din fars liv. Någonting sånt.

Personlig analys: Ett helt okej spel, väldigt segt till att börja med, men när man väl kommit in i det och får ge sig ut i världen så är det faktiskt rätt så underhållande och kanske till och med lite beroendeframkallande. Kontrollerna känns ibland lite sega, och vissa saker är rätt så svåra att förstå, man måste tänka lite för att klara vissa quests. Vet inte riktigt om jag vill hålla med om det höga betyget på 94, men upp emot en 80 kanske, för det är ändå ett bra spel, dock finns det bättre.

Achievements (Xbox 360 användare): En ganska så lätt achievement list, om man inte köper den nya dlc:n kan man säkert få de original 1000/1000 på ett par dagar. Achievementsen får du för att klara av uppdragen, 20 g för varje uppdrag. Detta tvingar dig att göra alla sidouppdrag och inte bara följa huvudstoryn. Vissa achievements rör att hacka datorer, bryta upp lås och döda olika varelser, men det är ändå ganska lätta achivements.

Betyg: 8/10.


Det var lite om Fallout 3 det, nu går vi vidare till film och serier.

Orka! Orka!:
En svensk dramaserie från 2004 som väver ihop olika människors liv i vardagen. Vi har Kennet, framgångsrik säljare som helt plötsligt får sparken och tvingas ta familjen och flytta från deras hus i idyllen till ett lägenhetsghetto i utkanterna av Göteborg. Annika jobbar hårt på ett äldreboende och förutom att ta hand om sina egna två barn ska hon även ta hand om sin lastbilskörande makes son då han är ute på vägen om veckorna. Goran, bosnisk taxichaffis som även driver egen städfirma. Frida, liten tjej vars mamma är depressiv alkoholist och pappa är hellre ute med polare och svinar. Utöver dessa finns det alltså en 20 personer till vars liv man får följa.

Personlig analys: Såg den här serien när jag gick i åttan, varje tisdagkväll på svt. Hade nästan glömt bort den lite när jag fick tag på den för några veckor sen. Har sett igenom nästan hela första säsongen igen och det är inte konstigt att jag tycker om den så mycket. Den är bara för jävla underbar! Det är tragik, komik och vardagsbråk när det är som bäst. Om ni inte har sett Orka! Orka! än rekommenderar jag er att göra det.

Betyg: 9/10


Hade tänkt skriva lite om filmen Carriers också, men ska iväg nu, så ni får helt enkelt lita på mitt ord och se den ändå. Kan nämna lite snabbt att den handlar om fyra personer som reser igenom ett land som blivit smittat av något slags zombieliknande virus. De är på väg från infektionen men inser snart att de är farligare än smittan själv. Bra rollista med bland annat Chris Pine och Piper Perabo. Betyg: 7/10.


Sådär det var allt för idag, ska försöka bättra mig med inlägg, och förhoppningsvis skriva ett varje gång jag ser något nytt. Tills det att vi hörs igen, ha det bra!


/Bumbi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0